Libris Literatuur Prijs 2005

Biografische en bibliografische gegevens van de genomineerde auteurs

Marja Brouwers

Marja Brouwers schreef talloze essays en artikelen over onderwerpen uiteenlopend van Weinreb tot Buffy the Vampire Slayer in o.a. HP/De Tijd en Vrij Nederland.

Haar eerste roman Havinck (1984) was een groot succes. Het thema van de roman, het gebrek aan diepgang in relaties, wordt geďllustreerd door de zakelijk-ironische stijl waarin het boek geschreven is. Havinck, het verhaal van een advocaat en zijn dochter na de zelfmoord van de vrouw en moeder, werd in 1987 verfilmd door Frans Weisz.

Brouwers' volgende boek, de familiekroniek De Feniks, heeft inhoudelijk veel overeenkomsten met haar debuut. Ook hier gaat het om het onvermogen van mensen om zich werkelijk te verdiepen in de wereld van een ander. Maar De Feniks heeft een complexere structuur dan Havinck; de drie generaties die in deze roman worden beschreven, hebben elk hun eigen vertelster, zodat er boeiende perspectiefwisselingen ontstaan.

In 1989 verscheen de roman De Lichtjager, over een kunsthistoricus die, na een verblijf van vijftien jaar in de Verenigde Staten, terugkomt in Nederland. De directe aanleiding voor zijn terugkeer is de breuk met zijn tweede, Amerikaanse, vrouw, maar de werkelijke reden ligt dieper. Ook hier wordt het verhaal verteld vanuit verschillende perspectieven en in verschillende stijlen. Thema in het boek is weer de onmogelijkheid van het slagen van een relatie tussen mensen (vooral wanneer hun filosofische ideeën afwijken). Het is het verhaal van een niet te ontwarren kluwen van leugen en bedrog, van haat tussen de geslachten.

De Bezige Bij uitgaven

Havinck (roman, 1984)
De Feniks (roman, 1985)
De Lichtjager (roman, 1989)
Casino (roman, 2004)

Voor meer infomatie: Uitgeverij De Bezige Bij, Francien Schuursma, +31 (0)20 3059810, f.schuursma@debezigebij.nl


Stephan Enter

Stephan Enter

Stephan Enter (1968) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Rijksuniversiteit Utrecht, en Keltische letterkunde en cultuur, waarvoor hij enkele malen Ierland bezocht. In 1999 debuteerde hij met de verhalenbundel Winterhanden, die lovend werd ontvangen en genomineerd werd voor de Libris Literatuurprijs 2000.

In de zes verhalen uit deze bundel is de hoofdpersoon steeds een jongen of een man die niet bij machte is om in relatie met anderen het heft in handen te nemen. De jongen die zijn spreekbeurt over zijn postzegelverzameling ziet ontsporen, de student die niet weet hoe hij het uit moet maken met zijn vriendin, de kleinzoon die een moeizame vriendschap met zijn opa ontwikkelt, de scholier die door zijn klasgenoten een macho wordt genoemd, de man die zich afvraagt of hij naar de begrafenis moet van zijn vader, die hij al twintig jaar niet meer heeft gezien.

In april 2004 verscheen Enters roman Lichtjaren, het verhaal over sterrenkundige Nils Groede en zijn liefde voor de pianiste Hella. Ook dit werd zeer enthousiast ontvangen:

‘Enter heeft het zich in zijn tweede boek op geen enkele wijze gemakkelijk gemaakt en het resultaat is ernaar: Enter is in het diepe gesprongen en als een rijpere en betere schrijver bovengekomen.’ Jeroen Vullings in Vrij Nederland.

‘Enter is een omzichtige schrijver, aan het opzichtige heeft hij een hekel, het lijkt hem eerder te gaan om minieme bewegingen van licht en schaduw, van wolkenformaties of wateroppervlakten – maar ook van ogen en monden, handen en voeten. Toch is Enter geen impressionist: de waarneming van al die minieme bewegingen staat in dienst van een verfijnde, dynamische psychologie.’ Cyrille Offermans in Ons Erfdeel.

Bibliografie

Winterhanden (1999)
Lichtjaren (2004)

Voor meer informatie: Uitgeverij Van Oorschot, Mirjam van Hengel m.vanhengel@vanoorschot.nl, Herengracht 613, 1017 CE Amsterdam

Zie ook: www.vanoorschot.nl.


Rob van der Linden

Rob van der Linden

Rob van der Linden (1957) debuteerde in 2002 met De hand, de kaars en de mot, dat door de kritiek juichend werd ontvangen. Van der Lindens boek was het enige debuut op de shortlist van de Libris Literatuurprijs 2003.
Op verzoek van componist Gert Jan Sterk schreef Van der Linden het libretto voor de kameropera The Brendan Notes, dat hij baseerde op Het logboek van Brandaan. Roman en opera groeiden zij aan zij: de muziek inspireerde tot nieuwe verhaallijnen, en nieuwe verhalen leidden tot muziek.
The Brendan Notes werd in 2002 en 2003 opgenomen door een keur van beroepsmuzikanten en
-zangers.

Bibliografie

De hand, de kaars en de mot (2002)
Het logboek van Brandaan (2004)

Voor meer informatie: Uitgeverij Meulenhoff, Piet van Riele, +31 (0)20 5533550, piet.vanriele@meulenhoff.nl .

Voor informatie over de muziek bij het genomineerde boek:  Zie www.twinnotes.nl


Patricia de Martelaere

Patricia de Martelaere

Patricia de Martelaere (Zottegem, 1957) is schrijfster en filosofe, bekroond met de Belgische Staatsprijs voor Literatuur. Zij debuteerde al op dertienjarige leeftijd en publiceerde daarna drie romans die alom werden geprezen: De schilder en zijn model, Littekens en De staart. Ze werd twee keer genomineerd voor de AKO Literatuurprijs, maar is inmiddels zeker zo bekend als essayiste. Haar essaybundel Een verlangen naar ontroostbaarheid, bekroond met de J. Greshoffprijs, werd onlangs voor de negende keer herdrukt. In 2005 verschijnt bij Meulenhoff de handelseditie van het essay dat zij schreef voor de Maand van de Filosofie.

Bibliografie

Hume, de wetenschap en het gewone denken (1984)
Hume’s ‘gematigd’ scepticisme: futiel of fataal? (1987)
Nachtboek van een slapeloze (1988)
De schilder en zijn model (1989)
Littekens (1990)
De staart (1992)
Een verlangen naar ontroostbaarheid (1993)
De voorbeeldige schrijver (1996)
Verrassingen (1997)
Een koude kunst (1998)
Passies (1998)
Iets binnenin (1999)
Wereldvreemdheid (2000)
Wie is er bang voor de dood? (2001)
Het onverwachte antwoord (2004)

Voor meer informatie: Uitgeverij Meulenhoff, Piet van Riele, +31 (0)20 5533550, piet.vanriele@meulenhoff.nl


Christine Otten

Christine Otten

Christine Otten is geboren op 13 november 1961, in Deventer.

Zij bezocht de Utrechtse School voor Journalistiek en werkte onder andere voor Vrij Nederland en De Groene Amsterdammer.  Haar debuutroman Blauw metaal verscheen in 1995 en werd genomineerd voor de Dordtse debutantenprijs. Daarna verschenen de roman Lente van glas (1998) en de verhalenbundel Engel en andere muziekverhalen, waarin ze fictieverhalen vermengde met essays over muziek en interviews met popmuzikanten als Nick Cave.

In het voorjaar van 2004 verscheen Ottens meest ambitieuze roman tot nu toe, De laatste dichters, gebaseerd op de levens en het werk van de legendarische Afro-Amerikaanse dichtersgroep The Last Poets. Het is een wervelend en jazzy boek vol verhalen, sfeer, muziek en politiek.

Voor NRC Handelsblad schrijft Otten regelmatig verhalen over muziek en kunst. Tevens verzorgt ze muzikale performances (spoken word) op festivals, middelbare scholen en andere literaire evenementen. Ze was te zien op het Crossing Border festival, het Vlaamse festival De Nachten en de Haagse Winternachten. In 2002 maakte Otten, samen met de dichters Benno Barnard en Stefan Hertmans, een literaire tournee door Zuid-Afrika. In oktober 2004 keerde Otten terug naar Zuid- Afrika, ditmaal op uitnodiging van het Haagse literatuurfestival Winternachten. Ze trad, samen met muzikant Jan Klug, op tijdens de festivals Poetry Africa in Durban en het Tradewinds festival in Kaapstad, georganiseerd door de vooraanstaande dichter en schrijver Antjie Krog.

Als docent schrijven is Otten verbonden aan de Gerrit Rietveld Academie.

Bibliografie

Blauw metaal (1995)
Lente van glas (1998)
Engel en andere muziekverhalen (2000)
De laatste dichters (2004)

Voor meer informatie: Uitgeverij Atlas, Ruth Bergmans, +31 (0)20 5249800, rbergmans@amsteluitgevers.nl


Willem Jan Otten

Willem Jan Otten

Willem Jan Otten (1951) heeft een veelzijdig oeuvre op zijn naam staan: poëzie, proza, toneel, kritieken en essays. Hij debuteerde als dichter met Een zwaluw vol zaagsel (1973), waarna tot op heden acht bundels volgden; de meest recente, Op de hoge, verscheen in 2003. Voor zijn bundel Paviljoenen ontving hij de Jan Campertprijs 1992; Eindaugustuswind werd genomineerd voor de VSB-Poëzieprijs 1999. Naast poëzie schreef Otten jarenlang artikelen en beschouwingen en was hij van 1989 tot 1996 redacteur van Tirade. Verder was hij een tijdlang als toneel- en muziekcriticus verbonden aan Vrij Nederland. In 1999 ontving Willem Jan Otten de Constantijn Huygensprijs voor zijn gehele oeuvre.

Vanaf 1991 neemt Ottens literaire productie een hoge vlucht. Binnen enkele jaren verschijnen twee essaybundels (Het museum van licht en De letterpiloot), twee romans (De wijde blik en Ons mankeert niets) en twee toneelstukken (Een sneeuw en De nacht van de pauw). Door de verschijning van de roman Ons mankeert niets raakte Otten actief betrokken in de discussie over het euthanasie-vraagstuk en schreef hij een bijdrage voor de bundel Als de dood voor het leven. Naar aanleiding van zijn bekering tot het katholieke geloof publiceerde hij in 1999 Het wonder van de losse olifanten; Een rede tot de ontwikkelden onder de verachters van de christelijke religie.

In 2004, het jaar waarin ook zijn veelbesproken toneelstuk Braambos verschijnt, publiceert hij na tien jaar weer een roman: Specht en zoon. Een complex en tegelijkertijd uiterst helder verhaal over een schilder die een dode portretteert en over de wens iemand op de wereld te zetten. ‘Specht en zoon is een ijkpunt in een oeuvre. En daarbovenop een fascinerende en tot nadenken stemmende roman, voor oude en nieuwe liefhebbers van een schrijver die je hoe dan ook nooit onberoerd laat, een schrijver die er in het Nederland van vandaag de dag toe doet.’ (Jaap Goedegebuure, gpd-bladen). ‘Het zingt in Ottens roman, meer dan ik eerder had gehoord. Niet Gregoriaans, maar Ottensiaans. Lees dit boek met gespitste oren.’ (Stephan Sanders in Vrij Nederland).

Bibliografie

Een man van horen zeggen (1984)
Het museum van licht (1991)
Paviljoenen (1991)
De wijde blik (1992)
De letterpiloot (1994)
Ons mankeert niets (1994)
Eindaugustuswind (1998)
Het wonder van de losse olifanten (1999)
Eerdere gedichten (2000)
Op de hoge (2003)
Specht en zoon (2004)

Voor meer informatie: Uitgeverij Van Oorschot, Mirjam van Hengel m.vanhengel@vanoorschot.nl, Herengracht 613, 1017 CE Amsterdam

Zie ook: www.vanoorschot.nl.


Terug